Galerie d'art Louise-et-Reuben-Cohen

Campus de Moncton

Galerie d'art Louise-et-Reuben-Cohen

Campus de Moncton

Galerie d'art Louise-et-Reuben-Cohen

Campus de Moncton

Galerie d'art Louise-et-Reuben-Cohen

Campus de Moncton

Imprimer cette page
Calendrier
Nouvelles
Bottin
Imprimer cette page
Calendrier
Nouvelles
Bottin

Richard Ibghy & Marrilou Lemmens. La vie mise au travail | Putting Life To Work

Richard Ibghy & Marrilou Lemmens. La vie mise au travail | Putting Life To Work

La vie mise au travail | Putting Life to Work (vue de l'installation/exhibition view), 2016

(English follows)

FR

La pratique artistique de Richard Ibghy & Marilou Lemmens questionne les manières dont les sciences économiques et les théories du management représentent le monde. Selon une approche à la fois conceptuelle et pragmatique, ancrée dans une démarche de recherche et misant sur le détournement d’éléments de l’expérience ordinaire, le duo cherche à dévoiler et à désactiver l’influence de l’idéologie néolibérale sur les aspects les plus intimes de nos vies.

Regroupant des œuvres réalisées depuis 2009, cette exposition présentée en deux parties, à la Owens Art Gallery et à la Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen explore le rapport critique qu’entretient la pratique des artistes avec l’intériorisation de la logique productiviste. Les œuvres qu’elle réunit s’intéressent aux manières dont l’injonction de la performance affecte le corps – les gestes, la pensée, les attitudes, le langage – du point de vue du travail et de la vie. Le corps, dont les œuvres soulignent les dimensions physiologiques, subjectives et cognitives, y est défini comme un lieu d’accomplissement des mécanismes de la productivité et comme un agent de leur désactivation.

Véronique Leblanc, commissaire

EN

Richard Ibghy & Marilou Lemmens’s practice investigates the ways in which the economic sciences and the theories of management represent the world. Taking an approach that is both conceptual and pragmatic, grounded in a process of research and relying on the subversion of ordinary experience, the duo seeks to disclose and disarm the influence of neoliberalism’s ideology on the most private facets of our lives.

This exhibition of works produced since 2009, presented in two parts at the Owens Art Gallery and at the Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen, explores the critical relationship between the artists’ practice and the internalization of the logic of productivism. The works examine the manner in which the injunction to perform affects the body—actions, thought, attitudes, language—from the point of view of work and life. They underline the physiological, subjective and cognitive dimensions of the body, and define it as the site where the mechanisms of productivity are realized and as an agent of their disabling.

Véronique Leblanc, curator

Richard Ibghy & Marilou Lemmens, La vie mise au travail / Putting Life To Work
Richard Ibghy et Marilou Lemmens, Each Number Equals One Inhalation and One Exhalation, 2016
Richard Ibghy et Marilou Lemmens, Each Number Equals One Inhalation and One Exhalation, 2016
Richard Ibghy et Marilou Lemmens, Each Number Equals One Inhalation and One Exhalation, 2016
Richard Ibghy et Marilou Lemmens, Each Number Equals One Inhalation and One Exhalation, 2016
Richard Ibghy et Marilou Lemmens, Each Number Equals One Inhalation and One Exhalation, 2016
Richard Ibghy et Marilou Lemmens, Is there anything left to be done at all?, 2014/2016
Richard Ibghy et Marilou Lemmens, Is there anything left to be done at all?, 2014/2016
Richard Ibghy et Marilou Lemmens, Is there anything left to be done at all?, 2014/2016
Richard Ibghy et Marilou Lemmens, Is there anything left to be done at all?, 2014/2016
Richard Ibghy et Marilou Lemmens, Visions of a Sleepless World, 2014 - 2015
Richard Ibghy et Marilou Lemmens, Visions of a Sleepless World, 2014 - 2015
Richard Ibghy et Marilou Lemmens, Visions of a Sleepless World, 2014 - 2015