Communications orales récentes

Communications présentées à des congrès, colloques, conférences ou sessions scientifiques

LeBlanc, R.G., Bouffard-Levasseur, V., & Iancu, H.D. (2023, May). Tackling the elephant in the room: Francophone Physical Educators’ perspectives on school based physical activity programs in New Brunswick. Paper presented at the Physical and Health Education (PHE) Canada Research Forum, Charlottetown, PEI, Canada.

Levesque, M., Iancu, P. & Iancu, H.D. (2023, mars). La contribution des kinésiologues à des équipes interprofessionnelles intervenant auprès des personnes ayant des besoins complexes dans le cadre d’une offre de soins intégrés. Communication présentée à la 20e Conférence APES+ (Atlantic Provinces Exercise Scientists and Socioculturalists), Université de Moncton, NB, Canada.

Iancu, H.D., Picard, Y., Richard, J.F., Bélanger, M. & Richard, J. (2022, September). The validation of an original criteria-referenced tests battery for the assessment of K-8 students’ fundamental motor skills and its integration into the pedagogical teaching-learning sequence. Paper presented at the 27th European College of Sport Science (ECSS) Annual International Congress: “Sport Science in the Heart of Arts”, Sevilla, Spain.

Potvin, C., LeBlanc, S.R., Bouchard, C. & Iancu, H.D.  (2022, juin). Application de la pédagogie universelle chez le corps professoral et enseignant d’une université franco-canadienne : résultats d’analyse. Communication présentée au Congrès annuel de la Société pour l’Avancement de la Pédagogie dans l’Enseignement Supérieur (SAPES) intitulé : « Reconnecter et reconstruire : perspectives sur l’enseignement et l’apprentissage », Ottawa, ON, Canada.

Bouffard-Levasseur, V., LeBlanc, R.G., Iancu, H.D., Bouhtiauy, J. et Mekary, S. (2022, mai). La pratique d’activité et d’éducation physique dans les écoles francophones du Nouveau-Brunswick : Pistes de réflexion à court, moyen et long terme. Communication présentée à la 89e édition du Congrès de l’Association francophone pour le savoir - ACFAS intitulée : « Sciences, innovations et sociétés », Université Laval, Québec, QC, Canada.

Bouffard-Levasseur, V., LeBlanc, R.G., Iancu, H.D. et Mekary, S. (2022, janvier). La pratique d’activité physique et d’éducation physique dans les écoles francophones du Nouveau-Brunswick, Canada : Pistes de réflexion provenant des enseignant(e)s en éducation physique. Communication acceptée au Colloque international pluridisciplinaire intitulé : « Les enjeux des jeux », Montpellier, France (remis à une date ultérieure en raison du Covid-19).

LeBlanc, R.G., Bouffard-Levasseur, V., Iancu, H.D., Mekary, S. et Iancu, P. (2022, janvier). L'éducation physique quotidienne de qualité dans des écoles acadiennes au Canada: une perspective parentale. Communication acceptée au Colloque international pluridisciplinaire intitulé : « Les enjeux des jeux », Montpellier, France (remis à une date ultérieure en raison du Covid-19).

Bouffard-Levasseur, V., LeBlanc, R.G., Mekary, S. & Iancu, H.D.  (2021, Juin). La pratique d’activité physique et d’éducation physique dans les écoles du Nouveau-Brunswick : Pistes de réflexion à court, moyen et long terme. Communication présentée à la Conférence scientifique de l’Association Internationale des Écoles Supérieures d’Éducation Physique (AIESEP) : “Descendons la montagne”, MGill University et l’University of Alberta, Banff, AB, Canada.

Bouhtiauy, J., LeBlanc, R.G., Iancu, H.D., Mekary, S. & Bouffard-Levasseur, V. (2021, mars). La pratique d’activité et d’éducation physique dans les écoles du Nouveau-Brunswick : Pistes de réflexion à court, moyen et long terme. Communication présentée à la 18e Conférence APES+ (Atlantic Provinces Exercise Scientists and Socioculturalists), University of New Brunswick, Fredericton, NB, Canada.

LeBlanc, R.G., Bouffard-Levasseur, V., & Iancu, H.D. (2020, April). Tackling the elephant in the room: Francophone Physical Educators’ perspectives on school based physical activity programs in New Brunswick. Paper presented at the Physical and Health Education (PHE) Canada Research Forum, Charlottetown, PEI, Canada.

Dubuc, M.M., LeBlanc, R.G., Berrigan, F., Beaudoin, S., Iancu, H.D., Iancu, P., Bouffard-Levasseur, V., & Turcotte, S. (2020, février). Portrait d’interventions favorisant l’adoption d’un mode de vie physiquement actif en contexte scolaire au Canada. Communication présentée à la 11e Biennale de l’Association pour la Recherche sur l’Intervention en Sport (ARIS) intitulée : « Former des citoyens physiquement éduqués : Un défi pour les intervenants en milieux scolaire, sportif et des loisirs », Université de Liège, Belgique.

Bouffard-Levasseur, V., Rice, K., Boulay, A., Levesque, M., Guimond-Plourde, R., LeBlanc, R.G., & Iancu, H.D. (2019, November). Application of Self-Determination Theory on a School Team Relay Run and Its Effect on Personal Development. Paper presented at the 2019 Healthy School Communities National Forum organized by Physical and Health Education (PHE) Canada, Ottawa, Ontario.

Iancu, H.D., Picard, Y., Bélanger, M., Richard, J., Savoie, R., & Richard, J.F. (2019, June). New physical education criteria-based tests battery for the assessment of K-8 students’ fundamental motor skills: validation process and integration into the pedagogical teaching-learning context. Paper presented at the AIESEP (International Association for Physical Education in Higher Education) Conference: “Building Bridges for Physical Activity and Sport”, Adelphi University, New York, USA.

Iancu, H.D., Picard, Y., Bélanger, M., Richard, J., Savoie, R., & Richard, J.F. (2019, May). The Validation of a New Criteria-Referenced Tests Battery for the Evaluation of K-8 Students' Fundamental Motor Skills and its Integration into the Inseparable Quartet of the Pedagogical Sequence: Planning-Evaluation-Teaching-Learning. Paper presented at the Physical and Health Education (PHE) Canada Research Forum, Montreal, Quebec.

LeBlanc, R.G., Iancu, H.D., & Iancu, P. (2019, May). La perception des parents concernant l’expérience de leurs enfants en lien avec un cours d’éducation physique quotidien : projet pilote dans deux écoles francophones. Communication presentée au Forum du Conseil de recherches d’Éducation Physique et à la Santé (ÉPS) Canada, Montréal, Québec.

Iancu, H.D., Picard, Y., Bélanger, M., Richard, J., Savoie, R., & Richard, J.F. (2018, July). Validation of a New Physical Education Criteria-based Test Battery for the Assessment of Fundamental Motor Skills of Elementary and Middle School Students. Paper presented at the 23th Annual Congress of the European College of Sport Science (ECSS), University College Dublin & Ulster University, Dublin, Ireland.

Ferguson-Larochelle, R., Jabbour, G., & Iancu, H.D. (2018, March). Effect of High Intensity Interval Training (HIIT) on Hormonal Parameters in Perimenopausal Women: A Pilot Study. Paper presented at the 15th APES+ (Atlantic Provinces Exercise Scientists and Socioculturalists) Conference, School of Health and Human Performance, Dalhousie University, Halifax, NS, Canada.

Plante, J.F., Jabbour, G., & Iancu, H.D. (2018, March). Effect of High Intensity Interval Training (HIIT) on on Plasma Volume in Perimenopausal Women: A Pilot Study. Paper presented at the 15th APES+ (Atlantic Provinces Exercise Scientists and Socioculturalists) Conference, School of Health and Human Performance, Dalhousie University, Halifax, NS, Canada.

Albert, Y, Jabbour, G., & Iancu, H.D. (2018, March). Effect of High Intensity Interval Training (HIIT) on on Performance Variables in Perimenopausal Women: A Pilot Study. Paper presented at the 15th APES+ (Atlantic Provinces Exercise Scientists and Socioculturalists) Conference, School of Health and Human Performance, Dalhousie University, Halifax, NS, Canada.

Jabbour, G., Mauriège, P., Joanisse, D.R., Martin, L.J. & Iancu, H.D. (2017, June). Supramaximal-Exercise Training Improves Fitness and Ratings of Perceived-Exertion in Adults Aged 50 Years and Over. Paper presented at the World Congress on Exercise is Medicine®, World Congress on the Basic Science of Exercise and the Annual Meeting of the American College of Sports Medicine (ACSM), Denver, Colorado, USA.

Savoie, R., Picard, Y., Richard, J.F. & Iancu, H.D. (2017, mars). Validation du construit des tests pour l’évaluation de deux habiletés psychomotrices fondamentales des élèves du primaire. Communication présentée à la 9e édition de la Journée de recherche interdisciplinaire en santé (JRIS) de la Faculté des sciences de la santé et des services communautaires (FSSSC) de l’Université de Moncton, NB, Canada.

Robichaud-Lorde, N., Iancu, H.D., Martin, L.J. & Jabbour, G. (2017, Mars). La variation du volume plasmatique prédit l’amélioration de la pression artérielle: effet de l’âge et de l’entraînement. Communication présentée à la 9e édition de la Journée de recherche interdisciplinaire en santé (JRIS) de la Faculté des sciences de la santé et des services communautaires (FSSSC) de l’Université de Moncton, NB, Canada.

Jabbour, G. & Iancu, H.D. (2016, June). Supramaximal exercise training enhances several health-related outcomes in obese adults. Paper presented at the Annual Meeting, World Congress on Exercise is Medicine®, and World Congress on the Basic Science of Energy Balance of the American College of Sports Medicine, Boston, Massachusetts, USA.

Chiasson, R., Paulin, A., Iancu, H.D., & Jabbour, G. (2016, March). Does high-intensity exercise training prevent plasma volume decreases in adult women? An interventional study. Paper presented at the 13th APES (Atlantic Provinces Exercise Sciences) Conference, Department of Human Kinetics, St. Francis Xavier University, Antigonish, NS, Canada.

Arsenault, A., Leblanc, S., Bouchard, E., Paradis, J., Iancu, H.D., & Jabbour, G. (2016, March). Six weeks of supramaximal exercise training enhances cardiometabolic parameters in adult women. Paper presented at the 13th APES (Atlantic Provinces Exercise Sciences) Conference, Department of Human Kinetics, St. Francis Xavier University, Antigonish, NS, Canada.

Paulin, A., Chiasson, R., Iancu, H.D., & Jabbour, G. (2016, mars). Étude de la variation du volume plasmatique et de la tolérance à l’effort physique auprès des personnes adultes : effet d’un entraînement à haute intensité. Communication présentée à la 8e édition de la Journée de recherche interdisciplinaire en santé (JRIS) de la Faculté des sciences de la santé et des services communautaires (FSSSC) de l’Université de Moncton, NB, Canada.

Iancu, H.D., Picard, Y., Bélanger, M., & Richard, J.F. (2015, July). Challenges in validation of an original physical education test battery for the evaluation of fundamental motor skills of elementary school students. Paper presented at the AIESEP (International Association for Physical Education in Higher Education) Conference: “Moving up Physical Education and Sports Participation on the Public Health Agenda - It Is Not Too Late to Act!”, Madrid, Spain.

Paulin, A., LeBlanc, M., Picard, Y., Aucoin, A., & Iancu, H.D. (2015, avril). La pédagogie inclusive c’est aussi physique : collaboration entre des communautés éducatives universitaires. Communication présentée au 3e Colloque international de l’intégration à l’inclusion scolaire (IIS) intitulé : « De l’intégration à l’inclusion : rôles des communautés éducatives », Haute école pédagogique du Canton de Vaud, Lausanne, Suisse.

Doucet, E., LeBlanc, R., Iancu, H.D., & Jabbour, G. (2015, March). Limitations in terms of physical activity resources in the province of New-Brunswick: A pilot study. Paper presented at the 12th APES (Atlantic Provinces Exercise Sciences) Conference, Department of Human Kinetics, St. Francis Xavier University, Antigonish, NS, Canada.

Jabbour, G., Iancu, H.D., & Paulin, A. (2015, février). L’entrainement par exercice supramaximal répété améliore la contribution lipidique à la fourniture énergétique lors d’un exercice incrémental chez des adultes obèses. Communication présentée au 23e Congrès de l’Association québécoise des sciences de l’activité physique (AQSAP) de l’Université Laval, Québec, QC, Canada.

Johnson, M., Handrigan, G. & Iancu, H.D. (2014, October). Putting Research into Practice: Facilitating physical activity in children and youth. Paper presented at the 20th Annual Personal Training & Fitness Summit, Université de Moncton, New Brunswick, Canada.

Jabbour, G. & Iancu, H.D. (2014, March). The warm-up exercise: An important issue to consider in obese individuals. Paper presented at the International Session of Scientific Communications: “Priorities and perspectives in Physical Education and Sport”, University of Bucharest, Romania.

Iancu, H.D., Picard, Y., Bélanger, M., Richard, J.F. (2013, June). Construction, validation and standardization of an original physical education test battery for the evaluation of fundamental motor skills of 2nd, 5th and 8th grade students: Pilot study. Paper presented at the 18th Annual Congress of the European College of Sport Science (ECSS), National Institute of Physical Education of Catalonia (INEFC), Barcelona, Spain

Savoie, R., Dubuc, C., Picard, Y, Bélanger, M., & Iancu, H.D. (2013, March). Feasibility study of seven tests for the evaluation of fundamental motor skills: preliminary results (pilot study). Paper presented at the 10th APES (Atlantic Provinces Exercise Sciences) Conference, Faculty of Kinesiology, University of New Brunswick, Fredericton, Canada

Iancu, H.D., Picard, Y., Bélanger, M., & Richard, J. (2013, mars). Construction et validation d’une batterie de tests pour l’évaluation des habiletés motrices fondamentales des élèves de la 2e, de la 5e et de la 8e année : Étude pilote. Communication présentée à la 5e édition de la Journée de recherche interdisciplinaire en santé (JRIS) de la Faculté des sciences de la santé et des services communautaires (FSSSC) de l’Université de Moncton, NB, Canada

Iancu, H.D., Bélanger, M., Babineau, C., LeBlanc, R.G., Mekary, S., & Poulin-Nadeau, P.A. (2012, November). Effects of daily physical education on primary school students. Paper presented at the International Congress on Enhancement of Physical Activity and Motor Skills, University of Jyväskylä, Finland

Iancu, H.D., Bélanger, M., Babineau, C., LeBlanc, R.G., & Poulin-Nadeau, P.A. (2012, mars). Évaluation des effets d’un cours d’éducation physique au quotidien. Communication présentée à la 4e édition de la Journée de recherche interdisciplinaire en santé (JRIS) de la Faculté des sciences de la santé et des services communautaires (FSSSC) de l’Université de Moncton, NB, Canada

Iancu, H.D., Bélanger, M., Babineau, C., LeBlanc, R.G., & Poulin-Nadeau, P.A. (2011, November). Évaluation des effets d’un cours d’éducation physique quotidienne sur le rendement académique des élèves. Paper presented at the International Session of Scientific Communications: “Education through sport – sport for health”, University of Bucharest, Romania.

Rata, G., Rata, B.C., Iancu, P., Iancu, H., & Rata, M. (2011, May). A comparative study regarding the manifestation of creative skills in the 1st and 3rd year physical education and sports students. Paper presented at the 3rd International Conference: “Achievements and prospects in the field of physical education and sports within the interdisciplinary European education system”, University of Bacau, Romania.

Iancu, H.D., Mancuso, M., Bélanger, M., Johnson, M.J., Waite, M.E., & Harquail, T. (2011, mars). Utiliser des photographies afin de déterminer les préférences en activité physique chez les élèves de la maternelle à la 5e année. Communication présentée à la 3e édition de la Journée de recherche interdisciplinaire en santé (JRIS) de la Faculté des sciences de la santé et des services communautaires (FSSSC) de l’Université de Moncton, NB, Canada.


Source URL: https://www.umoncton.ca/prof/node/350